Έχετε Αναρωτηθεί Ποτέ τι Σημαίνει “Βάπτιση” ?

Έχετε Αναρωτηθεί Ποτέ τι Σημαίνει “Βάπτιση” ?

Από το πρώτο κιόλας έτος της ηλικίας του, ένα μωρό, θα πρέπει να αποκτήσει και ένα όνομα.  Θα χρειαστεί ένας νονός ή νονά για να του δώσει αυτό το όνομα, και φυσικά ένας Πατέρας της Εκκλησίας για να ευλογήσει την διαδικασία.  Αυτό είναι το σκηνικό που έχουμε οι περισσότεροι στο μυαλό μας όταν ακούμε την λέξη “Βάπτιση”… έχουμε συνδέσει την λέξη αυτή με το νέο όνομα για το μωρό μας!!! Και με αυτή την βάση στο μυαλό μας, ξεκινάμε μια διοργάνωση για να έχουμε τον καλύτερο στολισμό στην Εκκλησία μας, την καλύτερη εμφάνιση για την ημέρα, που συμπεριλαμβάνει κομμωτήρια, διάφορα καταστήματα ρούχων, τις καλύτερες μπομπονιέρες, ένα τραπέζι για τα αγαπημένα μας πρόσωπα.. πολύ φαγητό και ποτά ή κρασιά για να γιορτάσουμε όλοι μαζί… το όνομα του νέου μέλους της οικογενείας μας! 

Αυτό είναι η βάπτιση …. σήμερα… γιατί παλαιότερα η Βάπτιση ήταν πιο απλή διαδικασία, αλλά με πολύ βαθύτερο νόημα!

Στα χρόνια του Ιωάννη του Πρόδρομου, το βάπτισμα γινόταν με απλό τρόπο, όμως ο σκοπός του τότε ήταν η προετοιμασία των Ιουδαίων για τον ερχομό του Μεσσία.  Ο Ιωάννης καλούσε τους πιστούς σε μετάνοια και τους βάπτιζε βρέχοντας τους με απλό νερό του Ιορδάνη Ποταμού!  Μια σύντομη ομολογία πίστεως αρκούσε για την παροχή βαπτίσματος στους πιστούς, χωρίς ιδιαίτερη διοργάνωση! 

Το Βάπτισμα αυτό υπήρξε πρόδρομος του αντίστοιχου αργότερα μυστηρίου της Εκκλησίας μας καθιερώνοντας το, ως ένα από τα Επτά Μυστήρια της Ορθοδοξίας.

Στα πρώτα χριστιανικά χρόνια η τελετή στις Εκκλησίες μας, γινόταν όταν ο νεοφώτιστος βρισκόταν σε ώριμη ηλικία, εφόσον πρωτύτερα είχε λάβει και αποδεχθεί την διδασκαλία της Χριστιανικής Πίστης.  Λόγω όμως του μεγάλου ποσοστού θανάτων των νεογνών, καθιερώθηκε να τελείται σε νηπιακή ηλικία, με την παρουσία ενός ενήλικα, που λαμβάνει την υποχρέωση να κατηχήσει αργότερα ο ίδιος το νέο μέλος της Εκκλησίας και ομολογεί την πίστη στον Χριστό, για λογαριασμό του νεοφώτιστου… για τον λόγο αυτό έχουμε “εφεύρει” τους Νονούς.  

Ένας νονός λοιπόν, εκτός από το όνομα, θα πρέπει να αποταχθεί τον Σατανά τρείς φορές και ομολογήσει πίστη προς τον Χριστό, απαγγέλλοντας την αντίστοιχη προσευχή, το «Πιστεύω», σφραγίζοντας έτσι, την υπόσχεση του προς τον Χριστό, πως θα μεταδώσει την Χριστιανική του Πίστη και στο νήπιο που βαπτίζει!  Σημαντικό πρόσωπο τελικά ένας νονός …  Μάλιστα σε αρκετές περιοχές της Ελλάδας παλαιότερα, η Βάπτιση τελούνταν μόνο με την παρουσία του νονού και της γιαγιάς, που μετέφερε το μωρό στην Εκκλησία.  Οι γονείς περίμεναν στο σπίτι για να ακούσουν από τα διάφορα πιτσιρίκια που κρυφόβλεπαν την Βάπτιση το νέο όνομα του παιδιού τους.

Αν ψάξουμε σε ένα λεξικό το ρήμα Βαπτίζω θα ανακαλύψουμε πως σημαίνει «Βυθίζω έντονα, καταδύω» και το καθιέρωσε ο ίδιος Ο Κύριος δίνοντας την εντολή στους μαθητές του, να διδάξουν τον Χριστιανισμό σε όλους τους λαούς και να τους βαπτίσουν στο όνομα του Πατρός, του Υιού και του Αγίου Πνεύματος.  Στην Ορθόδοξη Εκκλησία σήμερα, έχουμε την Κολυμβήθρα, γεμάτη με νερό, που συμβολίζει την ζωή και την κάθαρση, μην ξεχνάμε πως χωρίς το νερό δεν υπάρχει ζωή, μα το νερό είναι δυνατόν και να σκοτώσει!  Ο Ιερέας βυθίζει τον νεοφώτιστο τρείς φορές στην Κολυμβήθρα, στο όνομα του Πατρός, του Υιού και του Αγίου Πνεύματος (Αγία Τριάδα).  Αυτή η κίνηση στην Ορθόδοξη Θεολογία συμβολίζει την τριήμερο Ταφή και Ανάσταση του Κυρίου μας. 

Ένα ακόμη από τα επτά μυστήρια της Εκκλησίας μας τελείται κατά την διάρκεια του μυστηρίου της βάπτισης και αυτό ονομάζεται Χρίσμα!  Αφορά την επάλειψη του Νεοφώτιστου με το Άγιο Μύρο στα περισσότερα σημεία του σώματός του και συμβολίζει την αποδοχή των χαρισμάτων και δωρεών του Αγίου Πνεύματος.  Το λάδι, κατά προτίμηση ελαιόλαδο, που χρησιμοποιείται για να «μεταφέρει την φώτιση» στο νήπιο, είναι και το βασικό υλικό της παρασκευής του Αγίου Μύρου και η ολική επάλειψη του βαπτιζομένου από αυτό συμβολίζει σε βαθύτερο νόημα την ανάπλαση και αναγέννησή του μέσω του μυστηρίου του Βαπτίσματος.  Στην διάρκεια του μυστηρίου γίνεται και ένα τυπικό κούρεμα μαλλιών του νεοφώτιστου, με το ψαλίδισμα μερικών τουφών από το κεφαλάκι του, που συμβολίζουν την προσφορά και θυσία προς τον Θεό, τον δημιουργό του ανθρώπου!

Άλλο ένα απαραίτητο υλικό είναι και η λαμπάδα.  Συμβολίζει το φώς του Χριστού και μαρτυρά την δόξα και την αγάπη που δεχόμαστε από τον Θεό.  Παραμένει αναμμένη καθ’ όλη την διάρκεια του μυστηρίου.  Το μωρό παίρνει το Φώς του Χριστού από αυτήν, και το μεταδίδει στην διάρκεια της ζωής του, στους άλλους ανθρώπους γύρω του.  Για τον λόγο αυτό το μωρό που βαπτίζεται ονομάζεται και νεοφώτιστος.

Τα Βαπτιστικά ρουχαλάκια που φοριούνται στον νεοφώτιστο, πρέπει να είναι λευκά, για να συμβολίζουν την αγνότητα, το φώς και την ομορφιά του Κυρίου μας Ιησού Χριστού.  Για τον λόγο αυτό ονομάζονται και Φωτικά.  Ο Σταυρός, το κατεξοχήν σύμβολο της Χριστιανικής Πίστης, τοποθετείται από τον Ιερέα στον λαιμό του νεοφώτιστου, αφού έχει φορέσει τα βαπτιστικά του ρουχαλάκια.  Ο Βαπτιστικός Σταυρός σημαίνει την πλήρη ένταξη του μωρού στην Χριστιανική Ζωή, αλλά δηλώνει και την Θεϊκή προστασία που θα έχει από το σημείο αυτό και για την διάρκεια της ζωής του, φορώντας τον Σταυρό.

Τα μαρτυρικά, δίδονται στο τέλος της Βάπτισης στους καλεσμένους ως δώρο μαρτυρίας της Βάπτισης.  Οι καλεσμένοι είναι μάρτυρες της τελετής και για τον λόγο αυτό τα δώρα τους ονομάζονται μαρτυρικά.  Μπορεί να είναι μικρά Σταυρουδάκια ή Εικονίτσες της Παναγίας και καρφιτσώνονται επάνω στα ρούχα των καλεσμένων στο τέλος της Ιερού Μυστηρίου.

Σύμφωνα με τον Απόστολο Παύλο, η Ιερά Τελετή της Βάπτισης δόθηκε από τον Κύριο με σκοπό να λυτρωθεί ο άνθρωπος από το προπατορικό αμάρτημα και τις προσωπικές του φυσικά αμαρτίες.  Ο σκοπός είναι κάτι παραπάνω από Ιερός, και πρέπει να γίνει κατανοητό από τους πιστούς, διότι αν δεν ενεργοποιηθεί η απόλυτη θέληση του ανθρώπου, όχι μόνο το μυστήριο της Βάπτισης, αλλά κανένα από τα Επτά Μυστήρια δεν μπορούν από μόνα τους να τον οδηγήσουν στην τελειότητα της Χριστιανοσύνης και την Αιώνια Ζωή.  Με αυτή την λογική λοιπόν, μπορούμε να δούμε και να κατανοήσουμε την χρήση των υλικών στοιχείων που απαιτούνται, τα οποία καθαγιάζονται λαμβάνοντας τελικά ειδικό νόημα και περιεχόμενο πολύ βαθύτερο, για την μετέπειτα ζωή του Χριστιανού,  από την απλή τους εικόνα!  

Leave a Reply

* Name:
* E-mail: (Not Published)
   Website: (Site url withhttp://)
* Comment:
Type Code